Institusi kehakiman rosak punca imam baling kasut

Institusi kehakiman rosak punca imam baling kasut

MOHD RASHIDI HASSAN | rashidi@harakah.net.my, 27 Feb 2012   
 Negara digemparkan dengan keberanian seorang imam, yang membaling sepatunya ke arah Hakim Mahkamah Persekutuan, suatu institusi mahkamah tertinggi dalam negara yang seharusnya dihormati seluruh rakyat.

Imam Houslan Hussin, melempar dua sepatunya satu persatu, hampir mengenai panel tiga orang hakim, iaitu Tan Sri Dato' Zulkifli Ahmad Makinuddin, Dato' Suriadi Halim Omar dan Datin Zaleha Zahari.

"Keputusan hakim tidak menepati keadilan mengakibatkan saya melemparkan sepatu saya kepada hakim, bukan bertujuan menghina mahkamah.

"Keputusan itu menyokong orang-orang dan pentadbir masjid yang menyelewengkan beratus ribu duit Masjid Ar-Rahimah sebagaimana laporan yang telah dihantar kepada ketua polis negara," katanya dalam laporan polisnya.

"Saya hanya seorang imam sahaja. Saya tidak tahu undang-undang ini (prosedur mahkamah) semua," kata Hoslan ketika mengulas mengenai keputusan mahkamah yang menolak permohonan rayuannya.

Apa sahaja rentetan peristiwa yang mendorong seorang Imam bertindak sebegitu nekad bukan menjadi persoalan pokok.

Persoalan pokoknya ialah kredibiliti dan imuniti institusi kehakiman yang sudah tiada ada penghormatannya dari kalangan rakyat.

Imam Houslan hanya seorang individu kerdil. Namun beliau boleh menjadi ikon pencetus reformasi dalam negara. Tidak pernah mahkamah yang sebegitu dihormati diperlakukan sedemikian rupa.

Membaling kasut ke arah hakim-hakim Mahkamah Persekutuan yang tinggi darjat kedudukannya, merupakan suatu penghinaan yang memalukan.

Walaupun kita berterima kasih ke atas jiwa besar hakim-hakim tersebut yang tidak mengenakan sebarang hukuman yang boleh disabitkan sebagai contempt of court atau menghina mahkamah, namun jika imam tersebut dikenakan hukuman, nescaya ia akan mengundang situasi yang lebih parah.

Insiden ini seharusnya menyedarkan hakim-hakim. Tugas mereka adalah melindungi serta memelihara kepentingan rakyat dan negara. Bukan menjadi pak turut kepada teraju politik yang dikuasai Umno-Barisan Nasional.

Hakim-hakim yang berkepentingan, membuat rencana keputusan bagi melindungi kepentingan penguasa yang zalim, sememangnya akan diberikan kenaikan pangkat, mendapat laba yang besar.

Namun mereka ini amat hina disisi Allah SWT dan hodoh pada pandangan rakyat jelata.

Dakwaan bahawa hakim-hakim dalam negara tidak bebas dan memihak kepada Umno-BN bukannya datang dari kalangan Pakatan Rakyat. Pengakuan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Dzaidin Abdullah, bahawa wujud campurtangan politik di dalam institusi kehakiman, menunjukkan ianya memang pincang.

Institusi kehakiman pincang kerana kejahatan pemimpin Umno-BN yang mahu kuasa mereka dilindungi dan dijamin.

Insiden membaling kasut oleh Imam Houslan, harus dilihat oleh golongan yang terbabit dalam institusi kehakiman bahawa, ianya merupakan isyarat jelas bahawa rakyat tidak mempercayai anda sekelian.

Golongan hakim, termasuk mereka yang bertugas di bawah Peguam Negara, harus sedar bahawa mereka sedang diadili oleh mahkamah rakyat.

Hari ini memang anda berkuasa di semua institusi mahkamah. Hari ini anda bertugas dengan dedikasi mengikut kehendak pemimpin-pemimpin Umno-BN, kerana anda mahu jaminan pangkat, kedudukan dan wang.

Anda harus sedar bahawa rakyat sudah tidak sabar-sabar lagi untuk menghukum penguasa zalim Umno-BN dalam mahkamah rakyat yang bakal bersidang dalam Pilihan Raya Umum ke-13 tidak lama lagi.

Rakyat sudah membulatkan tekad bersama Pakatan Rakyat untuk menumbangkan Umno-BN. Dengan tumbangnya Umno-BN, segala pillars yang mendukung kekuatannya akan turut sama dimusnahkan.

Penguasa yang zalim, yang didukungi hakim yang tidak adil serta pendakwaraya yang berpihak, akan sama-sama dibakul sampahkan oleh rakyat.

Jeriji penjara untuk anda memenjarakan rakyat yang tidak bersalah, akan menjadi kediaman anda, sebagaimana yang berlaku kepada diktator zalim Mesir, Hosni Mubarak anak-beranak.

Sejarah akan berpihak kepada kebenaran. Maka pada saat itu, bukan sahaja kasut yang dilemparkan ke muka anda, malah segala najis dan kekotoran di tapak kasut akan menjadi hidangan buat golongan yang bersekongkol dengan penguasa yang zalim.

Hidup rakyat, hancur kezaliman. Allahu akbar!

0 comments:

Post a Comment

Sokong Page

Kolum Harakahdaly

Sokong Page

Aduan Rakyat 1

Sokong Page

Aduan rakyat 2