Muqadimmah

 

PUSAT ADUAN RAKYAT (PAR) ZON CHEMBONG
LOT 1064,
JALAN DATO' MOHD DOM                                                             
71300 REMBAU, NEGERI SEMBILAN
.
H/P: 019-6519854

PENGENALAN
Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Chembong telah ditubuhkan pada 1hb April 2011. PAR Zon Chembong diurus oleh beberapa kakitangan sokongan yang berkhidmat secara sukarela dan diselia oleh Saudara Amran Bin Daud. Pusat Aduan ini lebih menumpukan isu-isu setempat terutamanya di sekitar Chembong.

MATLAMAT PENUBUHAN
Pusat ini ditubuhkan atas dasar keprihatinan segelintir pihak untuk membela nasib rakyat setempat dengan mengetengahkan suara kerdil mereka untuk didengari oleh pihak yang berwajib. Ianya berfungsi untuk menerima aduan orang ramai dan menyampaikan aduan mereka kepada pihak yang bertanggungjawab melalui penyampai surat, menyerahan memorandum, membuat kenyataan-kenyataan akhbar dan juga melalui pertemuan-pertemuan secara rasmi ataupun sebaliknya.

Biodata Penyelia PAR Zon Chembong

Nama : Amran Bin Daud
Pendidikan :
Pekerjaan :
Status:

Matlamat Pusat PAR :-
* MENJADI ALTERNATIF PUSAT KOMUNITI MASYARAKAT MENYALURKAN SEGALA 
   PENGADUAN DALAM BENTUK INDIVIDU / UMUM
* MENAWARKAN KHIDMAT KEPADA RAKYAT DALAM MENGHADAPI, MENGATASI ATAU
   MENYALURKAN SEGALA PERMASAALAHAN INDIVIDU / KELUARGA
* MENAWARKAN KHIDMAT BAGI MENGATASI PERMASAALAHAN YANG MELIBATKAN 
   KOMUNITI MASYARAKAT UNTUK DISALURKAN KEPADA PIHAK TERTENTU AGAR 
   DIAMBIL PERHATIAN DAN TINDAKAN.

Fungsi Pusat PAR :-
* MENERIMA SEMUA JENIS ADUAN RAKYAT
*MENJADI PUSAT MAKLUMAT MENGENAI JABATAN DAN AGENSI-AGENSI KERAJAAN
*MENJADI PUSAT MAKLUMAT MENGENAI SYARIKAT-SYARIKAT SWASTA, BADAN 
  BERKANUN, NGO DAN PERSATUAN
*MENYALURKAN MAKLUMAT ATAU PERMOHONAN KEPADA PIHAK BERKENAAN
*MENGENALPASTI PERMASAALAHAN RAKYAT TERUTAMA BAGI MEREKA YANG  
  KURANG ARIF DALAM BIDANG TERTENTU
*MENCARI DAN MENYALURKAN DANA KEPADA MEREKA YANG MEMERLUKAN
  BANTUAN SEGERA
*MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN
*MENYEDIAKAN PASUKAN KHIDMAT SOSIAL SEPERTI SOLAT HAJAT DAN DOA
  SELAMAT KEPADA KELUARGA YANG DITIMPA MUSIBAH
*MENYEDIAKAN KHIDMAT NASIHAT DAN PERUNDING CARA DALAM HAL-HAL
  TERTENTU

Berdasarkan rekod semasa, PAR Zon Chembong  telah menerima pelbagai aduan mengenai permasalahan penduduk setempat walaupun baru sahaja ditubuhkan. Banyak isu-isu penduduk setempat cuba diselesaikan secara berperingkat.  Antara isu-isu yang pernah dilaporkan ke PAR ini adalah:

1.Isu Pungutan sampah
2. Isu orang miskin tidak terbela
3. Isu pengambilan tanah pusaka oleh kerajaan Negeri
4. Isu papan tanda jalan
5. Isu jenayah rompakan
6. Isu kemudahan awam 
7. Isu binatang peliharaan berkeliaran
8. Isu gejala sosial muda-mudi
9. Isu nasib golongan OKU

Rembau Agak Ketinggalan dari segi pembangunan....benarkah?


0 comments:

Post a Comment

Sokong Page

Kolum Harakahdaly

Sokong Page

Aduan Rakyat 1

Sokong Page

Aduan rakyat 2